SEO door Vakkundig-IT

✓ Tot 70% betere gebruikerservaring

✓ Beter vindbaar in Google

✓ Een webdesign vanaf €299,-

SEO (Search Engine Optimization), ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, kan je wel ingewikkeld noemen. Er zijn enorm veel SEO-factoren waar je rekening mee kan/moet houden. Als je website op al deze factoren beter scoort dan de concurrent dan sta je bovenaan in de Google-resultaten. Best simpel zou je denken, maar zo werkt het helaas niet. In dit artikel vind je hoe je daadwerkelijk hoger komt in de gratis zoekresultaten van Google.

Wat is SEO?

SEO is het optimaliseren van een website zodat zoekmachines deze hoger in de zoekresultaten gaan tonen. Hierdoor komt de website meer in het zicht van de bezoeker, wat dus inhoudt dat je meer klanten en omzet genereert!

Search Engine Optimization kan worden uitgedrukt in 3 punten:

- On Page: Hoe goed is de content op je website en past dit bij de zoektermen die de mensen hebben?
- Off Page: Wat is de website-autoriteit in de ogen van de zoekmachines t.o.v. de concurrentie?
- On Site: Hoe goed is je website?

Misschien heb je al eerder meer informatie over SEO gelezen. Dan kan het zijn dat je hebt gezien dat Google websites op enorm veel factoren analyseert en daarop beoordeelt. Al deze factoren zijn te verdelen onder de eerder genoemde punten.

On Page SEO: Hoe goed is de content op je website en past dit bij de zoektermen die de mensen hebben?

On Page SEO gaat over de content van je website. De vraag die je jezelf moet stellen is: ”Waar wil ik op gevonden worden?”

Daarom is het belangrijke om een goede On Page Analyse te maken. Dit zorgt ervoor dat je weet waar je op gevonden wordt, waar je concurrenten op gevonden worden en wat er bij jou verkeerd zit ten opzichte van deze concurrenten. Dat is de reden dat de volgende aspecten als onmisbaar worden gezien als je spreekt over On Page SEO.

- Zoekwoordenanalyse
- Content
- Website structuur
- Menu structuur
- Footer
- Interne links
- Meta teksten

Zoekwoordenanalyse

Voordat je aan de start gaat met Search Engine Optimization, is het enorm belangrijk om te onderzoeken waar mensen naar zoeken als ze op zoek zijn naar jouw bedrijven in jouw branche. Denk hierbij als een klant die weinig kennis heeft van het vakgebied. Gebruik dus geen vaktermen om gevonden te worden in de zoekmachines. Het is dan ook van belang om jezelf vragen te stellen, wat klanten zichzelf zouden stellen als ze jou zoeken! Hoe noemen ze bedrijven als die van jou? Combineer dit met: goedkope, beste, plaatsnaam etc. Welke dienst biedt jij aan? De diensten zijn van belang, zodat ze ook alleen daarop kunnen zoeken. Welk probleem los je op voor de klant? Door zulke vragen te beantwoorden, kom je vanzelf op een mooi aantal zoektermen waar je op gevonden wilt worden.

Er zijn genoeg online tools die je kunnen helpen om je een goede indicatie te geven. Je kan bijvoorbeeld kijken hoe vaak alles bekeken wordt en wat het beste werkt.

Content

Je weet nu waar je precies op gevonden wilt woorden en waar je je zoekresultaten kunt verbeteren. Nu is het de taak om voor die zoekwoorden of zinnen de juiste content te schrijven. Je zal dit vast op jezelf kunnen reflecteren, maar mensen gebruiken Google om informatie op te zoeken. Het maakt niet uit of dat is om prijzen te vergelijken of om problemen op te lossen. Dat is de reden dat je als bedrijf informatie vrij moet geven om hoger in de zoekmachines te komen.

Je zou dit in het kort kunnen verwoorden door te zeggen dat je goede en diepgaande content moeten schrijven, waar je de zoektermen verwerkt waar je op gevonden wilt worden.

Tegenwoordig is het (gelukkig) niet meer nodig om een bepaald percentage van jouw zoekwoord in je content moet verwerken. Toch zal je de zoektermen moeten gebruiken om goed gevonden te worden. De zoekmachines kijken naar meerdere punten zoals: wordt er veel doorgeklikt binnen je website, hoelang zitten mensen op jouw website & wordt je vanuit de zoekresultaten veel doorgeklikt? Even makkelijk gezegd betreft dit de gebruikerservaring.

Je wilt er dus ten alle tijden voor zorgen dat mensen langer op je site blijven. Dit kan je doen door goede content te schrijven die goed onderbouwde informatie vrij geeft.

Website structuur

De homepage is de belangrijkste pagina van je website in de ogen van Google. Je homepage heeft daarom ook de hoogste pagina-autoriteit. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat alle informatie goed wordt doorgegeven naar de andere belangrijke pagina’s op de website.

Menu structuur

Een goede manier om belangrijke pagina’s in het zonlicht te zetten, is door ze in het navigatiemenu op te nemen. Het is niet meer dan normaal om dit te doen, omdat dit op iedere pagina getoond wordt. Websites die bovenaan uitgelicht worden, worden natuurlijk beter gevonden dan onderin een pagina.

Footer

Naast het menu, wordt ook de footer op elke pagina van de website ingeladen en dat is de reden dat dit dus ook een goede manier is om intern waarde te verdelen. Zet daarom alle belangrijke pagina’s in de footer van je website!

Naast dezelfde te tonen als in het menu, kan je ook variëren met de anker teksten. Zo kan je een andere anker-tekst gebruiken dan in het navigatiemenu om nog 2 termen in het zonnetje te zetten!

Interne links

Naast dat links vanuit de footer en navigatie heel waardevol zijn, is in-content linken nog veel belangrijker. Dat betekent dat je vanuit de content op pagina’s met pagina-autoriteit moet linken. De zoekmachines hechten veel meer waarde aan deze in-content links.

Meta teksten

Vroeger was het gebruik van meta teksten essentieel om gevonden te worden. Tegenwoordig is dat niet meer zo, maar is het wel belangrijk voor mensen die jouw website gebruiken. Het zorg namelijk voor een veel beter doorklikpercentage. Dit is bijvoorbeeld een mooi voorbeeld:

Hoe werkt SEO?

Dit zijn een aantal puntjes wat zorgt voor een hogere doorklikratio:

- Gebruik [Brackets]
- Gebruik cijfers
- Zoekwoord gebruiken
- Gebruik vinkjes
- Sterrenvermelding mocht je producten verkopen

Door deze punten door te voeren, zal je website er nog meer uitspringen. Door deze manieren zal je meer kliks naar je website genereren en dat is waar zoekmachines tegenwoordig ook naar kijken!

On Page SEO: Wat is de website-autoriteit in de ogen van de zoekmachines t.o.v. de concurrentie?

Het valt op dat de website bezoekers de content niet bekijken, potentiële klanten je niet bellen met vragen of onbekenden je producten / diensten aanvragen via de website. Hoe kan dit? Heel simpel, de zoekmachines zien je nog niet al autoriteit op het web! Website autoriteit bepaalt voor 70% hoe goed de SEO van de site is. Hoe zorg je hiervoor?

De zoekmachines doen dit aan de hand van backlinks. Dat zijn links die van andere websites naar jouw site linken. Zo kunnen zij zien of je website van hoge autoriteit & kwaliteit is. Je kunt zo’n link zien als een soort goedkeuring of stem van jouw website. De zoekmachines gaan dit patroon herkennen en belonen door je een betere positie in de zoekresultaten te geven.

Domein autoriteit

Domein autoriteit is de autoriteit die een bepaald domein heeft opgebouwd door het verkrijgen van links op andere websites. Dit is daarom één van de belangrijkste punten van SEO. Zo is een analyse goed om de huidige domein autoriteit met jouw concurrenten te vergelijken. Hierdoor ga je nadenken hoe je je concurrenten kan verslaan en hoe jij nou bovenaan komt te staan.

Linkbuilding strategie

Met een linkbuilding strategie zorg je ervoor dat je een betere positie krijgt dan je concurrenten. Een mogelijke linkbuilding strategie is:

- Een zoekmachine moet jouw website als echt merk gaan zien.

- Top pagina’s creëren voor jouw belangrijke zoekwoorden.

- Top pagina’s maken voor je SEO-waarde en doorgeef pagina’s voor het ranken met de rest van de website.


Met zo’n strategie zorg je dagelijks voor veel meer website bezoekers.

On Site SEO: Hoe goed is je website?

Google en Bing zijn de 2 grootste zoekmachines van Nederland. Zij geven websites die snel en goed functioneren sterk de voorkeur in de zoekresultaten. On-site SEO zou je kunnen vergelijken met gebruiksvriendelijkheid.

Ook heb je naast gebruiksvriendelijkheid te maken met toegankelijkheid. De “crawl-bots” van de zoekmachines moeten wel kunnen lezen waar je website over gaat.

Toegankelijkheid

De toegankelijkheid is belangrijk als we een analyse gaan maken en kijken naar de on-site SEO. Zoekmachine-bots moeten de website wel kunnen indexeren. Daarbij is het nodig om enkele aspecten op websites na te kijken:

- No-index tag

- Crawl-budget

- Robot.txt file

- Content voor mobile.

Website snelheid

Google streeft naar de meest gebruiksvriendelijke resultaten voor hun gebruikers. Dat is de reden dat de snelheid van een website in de ogen van Google enorm belangrijk is. Het is vanzelfsprekend dat traagheid heel irritant is. Google beloont daarom snelle websites met een hogere positie in de zoekresultaten.

Je kan de snelheid van jouw website testen op webpagetest.org .

Mobiel vriendelijkheid

Ongeveer 60% van de zoekresultaten zijn van mobiele apparaten. Een mobiel-vriendelijke website is daarom van essentie geworden. Google heeft daarom ook de index van mobiele websites leidend gemaakt om de posities in Google te bepalen.

Dit houdt in dat de bots (crawlers) van Google in 1e instantie de website als mobiel apparaat benaderen en daarna pas als desktop.

Als de site niet goed te indexeren valt door mobiele apparaten gaat dit ten kosten van jouw positie in Google.

Veiligheid van je website

Veiligheid is altijd belangrijk geweest. Niemand wilt dat er persoonsgegevens lekken of dat een hacker je website offline gooit. Dat is de reden dat jij een SSL-certificaat op je website wilt hebben. Dit zet jouw HTTP:// om naar een HTTPS:// . De extra “S” staat voor secured en wordt dus door Google als veilig beschouwd.

Website tarieven

Basic

Vanaf €299,-

✓ WordPress CMS
✓ Mobiel vriendelijk
✓ Snelle laadtijd
✓ 5 pagina's
✓ 2 concepten
✓ SEO
✓ WordPress uitleg




✓ WordPress CMS
✓ Mobiel vriendelijk
✓ Snelle laadtijd
✓ 5 pagina's
✓ 2 concepten
✓ SEO
✓ WordPress uitleg

Custom

Vanaf €499,-

✓ WordPress CMS
✓ Mobiel vriendelijk
✓ Snelle laadtijd
✓ 5+ pagina's
✓ 3 concepten
✓ SEO
✓ WordPress uitleg
✓ Social media integratie
✓ 2 testmomenten
✓ Overig

✓ WordPress CMS
✓ Mobiel vriendelijk
✓ Snelle laadtijd
✓ 5+ pagina's
✓ 3 concepten
✓ SEO
✓ WordPress uitleg
✓ Social media integratie
✓ 2 testmomenten
✓ Overig

Meest gekozen

Webshop

Vanaf €599,-

✓ WordPress met Woocommerce
✓ Mobiel vriendelijk
✓ Snelle laadtijd
✓ 3 concepten
✓ SEO
✓ WordPress uitleg
✓ 2 testmomenten
✓ Webwinkel functionaliteiten
✓ IDEAL integratie


✓ WordPress met Woocommerce
✓ Mobiel vriendelijk
✓ Snelle laadtijd
✓ 3 concepten
✓ SEO
✓ WordPress uitleg
✓ 2 testmomenten
✓ Webwinkel functionaliteiten
✓ IDEAL integratie

Zo gaan wij te werk

Een op maat gemaakte website binnen 1 maand

1. Inventariseren

2. Plannen & schetsen

3. Realisatie

4. Online zetten